Śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

Niecodziennie w naszym życiu dochodzi do tragedii, jednak gdy już się to wydarzy możemy liczyć na podniebnych bohaterów – ratowników i lekarzy z Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Ratowanie ludzkiego życia i zdrowia to niezwykle odpowiedzialne zadanie, poza wysokimi umiejętnościami i nienaganną wiedzą personel LPR musi posiadać odpowiedni sprzęt spełniający najwyższe standardy.
Gdy wspominamy o LPR nasza pierwsza myśl kieruje się ku helikopterom.
No właśnie – jakiego śmigłowca używa lpr?
Do roku 2011 na polskim niebie mogliśmy zaobserwować stosunkowo stare ale sprawne maszyny konstrukcji rosyjskiej Mi-2 plus. Małe, zwrotne, wielozadaniowe – idealne do manewrowania w trudnych warunkach idealnie spełniały swoje zadanie, przyczyniając się do uratowania życia wielu osób. Jednak po ich wycofaniu, nadeszła pora na najnowszą technologię prosto od francusko-niemieckiej firmy Eurocopter Group mianowicie lekki helikopter wielozadaniowy model Eurocopter EC135.
Pierwszy lot odbył się w 1994 roku. Ten uniwersalny helikopter ma do dziś zastosowanie w transporcie pasażerskim klientów VIP, służby porządku publicznego (m.in. Policji) a od 2010 na terenie Polski w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym. Nowoczesna technologia i innowacyjne rozwiązania sprawiły że transport załogi i pacjenta stał się bezpieczniejszy, szybszy i bardziej innowacyjny. Szklany kokpit zapewnia doskonałą widoczność co pozwala na precyzyjne określenie warunków panujących w strefie lądowania jak i ułatwia obserwację, ułatwiając poszukiwania. Warto także zwrócić uwagę na prędkość przelotową wspomnianej maszyny – 254 km/h pozwalają na szybkie przetransportowanie poszkodowanego do odpowiedniej, specjalistycznej placówki co może decydować o życiu i śmierci pacjentów biorących udział w karambolach, po udarach i w trakcie zawałów serca. Pełne przystosowanie do lotów i lądowań w warunkach nocnych pozwala na dysponowanie EC130 do misji przy słabej widoczność wykonywanych nocą. Do wypadków drogowych często dochodzi po zmierzchu, gdy widoczność jest ograniczona a kierowcy zmęczeni, dlatego ta cecha jest niezwykle ważna i bez wątpienia stanowiła o wyborze tej a nie innej maszyny. O jej niezawodności świadczy fakt iż jest na stanie floty lotniczej wielu krajów europejskich, do dziś wypełniając różnorodne zadania – od błyskawicznego transportu w przelotach prywatnych, poszukiwań zaginionych po transport pacjentów wymagających natychmiastowej opieki w placówkach opieki medycznej.
Choć na polskim niebie królują Eurocoptery to nie są one jedynymi śmigłowcami używanymi przez służby ratownicze.
Agusta A109 to lekki helikopter wielozadaniowy produkowany przez włoskie zakłady lotnicze – Agusta. Jeden model był od 2005 roku na wyposażeniu LPR, niestety w roku 2009 uległ wypadkowi podczas lądowania na warszawskim lotnisku Babice. Śmigłowiec uległ wypadkowi w trackie lotu szkoleniowego, prawdopodobną przyczyną zdarzenia było zjawisko rezonansu przyziemienia. Rannych zostało dwóch pilotów znajdujących się w maszynie. Była to jedyna maszyna tego typu w PLPR.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here